Bez kategorii

Drogi do Krakowa i Katowic prowadzą przez… Szczakową

Szczakowa ponownie będzie tętnić życiem. Przyczyni się do tego modernizacja linii kolejowej E30, związane z tym zwiększenie ruchu pasażerskiego i ilości pociągów na szlaku oraz miejskie inwestycje w infrastrukturę. Dzielnica ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w naszym mieście.

Miejskie Centrum Integracji Transportu nie powstanie jedynie w ścisłym centrum Jaworzna. Drugi obiekt o tej funkcji zbudowany zostanie w Szczakowej na placu przy budynku dworcowym. O ile MCIT w centrum integrować ma transport drogowy – czyli umożliwiać przesiadkę między środkami lokomocji w postaci samochodu, autobusu i roweru, o tyle MCIT w Szczakowej nastawiony będzie na kolej. Miejskie Centrum Integracji Transportu w Szczakowej ułatwiać ma zamienne korzystanie z samochodu, autobusu, roweru i pociągu.
Szczakowski MCIT ma być obiektem przylegającym bezpośrednio do budynku dworcowego, a zadaszeniem sięgnie aż do przejścia podziemnego, prowadzącego na perony kolejowe. Znajdą się tu, podobnie jak w centrum, pomieszczenia do prowadzenia np. małej gastronomii lub saloniku prasowego, poczekalnia oraz toalety. Ukośne zatoczki autobusowe (a właściwie perony) ułatwią podjeżdżanie na właściwe stanowiska kilku autobusom jednocześnie. Nieopodal zaś powstanie kilkadziesiąt miejsc parkingowych dla samochodów, a także parking dla rowerów.
Teren, który obecnie jest właściwie asfaltowym placem z nielicznymi drzewami, przeobrażony zostanie w zielony zakątek z alejkami, roślinnością parkową i ławeczkami – szczakowski ryneczek.
– Aktualnie trwają ostatnie prace nad projektem wykonawczo-budowlanym MCIT Szczakowa – informuje Główny Specjalista Wydziału Inwestycji Miejskich Marek Żak. – Prace koncepcyjne przebiegały w konsultacji między innymi z przedstawicielami PKM Jaworzno, który będzie głównym użytkownikiem centrum przesiadkowego. Perony zostały dostosowane do wymagań przewoźnika i taboru, który jest wykorzystywany w Jaworznie. Oczywiście z myślą o flocie autobusów elektrycznych, w obrębie MCIT znajdzie się stacja szybkiego ładowania e-busów.
Miejskie Centrum Integracji Transportu w Szczakowej stanowi element przygotowania Jaworzna na efekty modernizacji linii kolejowej E30. Ta inwestycja kolejowa z pewnością będzie impulsem, który zrewitalizuje pasażerski ruch kolejowy między Krakowem a Katowicami. Nie sposób sobie wyobrazić, by gmina miała nie skorzystać z faktu, iż jedna z najistotniejszych i najbardziej perspektywicznych pod względem rozwoju linii kolejowych w kraju przebiega przez jej terytorium, a w Szczakowej mieści się duża stacja kolejowa.
Władze samorządowe planują realizację inwestycji w terminie, który będzie się zbiegał z zakończeniem modernizacji linii E30 i oddaniem jej do użytku. To oznacza, że MCIT w Szczakowej powinien powstać najpóźniej do czerwca 2020 roku, kiedy PKP PLK przewidują finisz modernizacji.


Tadeusz Kaczmarek, Zastępca Prezydenta:
– Z nadzieją spoglądamy na modernizację linii kolejowej E30. Przypomnę, że to właśnie budowa tej linii przed ponad 170 laty przyczyniła się do skoku cywilizacyjnego i prawdziwego rozkwitu Szczakowej. Szczakowa stała się wówczas ważnym węzłem komunikacyjnym oraz ośrodkiem przemysłowym, zyskując nawet osobne prawa miejskie.
Tak jak przed wiekiem kolej była czynnikiem rozwoju Szczakowej, tak teraz pojawia się szansa, że ponownie to kolej przyniesie dzielnicy zastrzyk nowej energii. Poprzez rozważne inwestowanie gmina musi w pełni wykorzystać rodzące się nowe możliwości. Tak, aby Szczakowa na powrót stanowiła ważny punkt na komunikacyjnej mapie Jaworzna i by stała się jedną z wizytówek miasta – godnie witającą przyjezdnych. Jednym z elementów naszego perspektywicznego myślenia o rewitalizacji Szczakowej jest właśnie plan budowy Miejskiego Centrum Integracji Transportu.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top