Bez kategorii

Elektromobilne atrakcje

W związku z odbywającą się we wtorek (14 marca) konferencją „Jaworzno liderem e-mobilności” (z cyklu „Miasta idei”) do naszego miasta zawitały trzy pojazdy elektryczne. Z miejsca wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród mieszkańców, którzy mieli okazję zobaczy je przed Teatrem Sztuk oraz na ulicach Jaworzna.

Pojazdami elektrycznymi przybyli na konferencje przedstawiciele dwóch polskich firm, które specjalizują się w zagadnieniach elektromobilności i wdrażaniu nowych rozwiązań tego typu – Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych „KOMEL” (Katowice, Sosnowiec) oraz Ele DrivEco (Tychy, Piastów).

Re-Volt, czyli… „Zielona Żaba”
Z koncepcyjnego trójkołowca Re-Volt wysiadł prof. Jakub Bernatt, dyrektor „KOMELA”. Przybył nim z Sosnowca, gdzie mieści się Biuro Konstrukcyjne, Laboratorium Maszyn Elektrycznych oraz Zakład Wdrożeniowy instytutu.
Re-Volt jest dwuosobowym trójkołowcem o znakomitym przyspieszeniu i z kabiną przypominającą nieco kabinę szybowca (lub myśliwca, jeśli ktoś woli takie porównanie). Wykonany został ze stali (podwozie) i polietylenu (karoseria). Dzięki temu masa pojazdu wraz z bateriami wynosi zaledwie 390 kg.
„Zieloną Żabę” można naładować ze zwykłego domowego gniazdka. Pełne baterie pozwalają na przejechanie 100 km, a przebycie tej trasy kosztuje niewiele ponad 3 zł!

Elektryczna Panda
Elektryczny Fiat Panda był kiedyś standardowym modelem, który zjechał z taśm montażowych fabryki Fiata. Dopiero specjaliści „KOMELA” w roku 2013 – chcąc udowodnić, ze każdy samochód można przerobić na elektryczny – zastąpili tradycyjny silnik spalinowy napędem elektrycznym. Nowy zespół napędowy trafił wraz z baterią do komory silnikowej Pandy, a kolejna bateria zastąpiła bak na paliwo. Tym samym przy eksploatacji elektrycznej Pandy nie trzeba martwić się o wymianę olejów, rozrządu czy filtrów.
E-Panda dysponuje mocą maksymalną 60 kW (w przeliczeniu wychodzi 81 KM) i zdecydowanie wyższym momentem obrotowym niż wersja benzynowa tego modelu.
Maksymalna prędkość „zelektryfikowanego” fiata, to 140 km/h, a zasięg 150 km. Ładowanie ze standardowego gniazdka 230V trwa około 5 godz., a w przypadku gniazda 3-fazowego zmniejsza się o połowę.
Elektryczny Fiat Panda porusza się z dyskretnym szumem opon (silnik pracuje niemal bezgłośnie). Co najistotniejsze, koszt przejechania nim 100 km nie przekracza 5 zł. To oznacza, że pod względem ekonomii eksploatacji przebija na głowę „benzyniaki”, diesle, a nawet samochody zasilane LPG.

E-Buggy
Czarnym, elektrycznym buggy – stylistycznie nieco przypominającym zminiaturyzowanego Jeepa Wranglera – na konferencję przyjechał Jędrzej Dąbrowski – dyrektor zarządzający firmy Ele DrivEco. Ele DrivEco specjalizuje się w produkcji elektrycznych pojazdów rekreacyjnych i użytkowych. Produkują elektryczne quady, niewielkie pojazdy użytkowe o napędzie 4×4, a nawet motocykle crossowe.
Zaprezentowany E-Buggy dysponuje czterostopniową skrzynią biegów, która zwiększa siłę uciągu pojazdu, umożliwiając mu holowanie przyczep (Jędrzej Dąbrowski przyznał, że holował nim łódkę). Rozwija prędkość do 110 km/h, a zasięg wynosi 100 km. Można go ładować ze standardowego gniazdka elektrycznego.
E-buggy świetnie sprawdza się w terenie i przynosi mnóstwo frajdy kierowcy (jak zaręcza dyrektor Ele DrivEco, da się nim „palić gumę”). Przy tym jest ekologiczny – nie pozostawi po sobie plam oleju (typowe np. dla quadów o napędzie spalinowym), bo silniki elektryczne nie wymagają smarowania charakterystycznego dla silników spalinowych; nie hałasuje (porusza się prawie bezszelestnie).

„Pracuś”
Do tego zestawienia warto byłoby dodać Solarisa Urbino electric, który jest w użytkowaniu PKM Jaworzno. Elektryczny autobus nie został wystawiony przed Teatrem Sztuk, gdyż jak co dzień przewoził mieszkańców naszego miasta na regularnych trasach. Nie jest on też już dla jaworznian „egzotycznym” pojazdem, ponieważ przejechał po jaworznickich drogach ponad 120.000 km. Już wkrótce na regularne trasy obsługiwane przez PKM Jaworzno trafią kolejne 22 autobusy elektryczne marki Solaris.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top