Z miasta

Jaworzno bliżej testów nowych technologii

Jeszcze niedawno idea samochodów poruszających się bez kierowcy wydawała się utopią rodem z filmów. Obecnie systemy umożliwiające jazdę (po autostradzie lub w miejskim korku) z minimalnym udziałem kierowcy znajdziemy w seryjnych modelach Tesli, Mercedesa czy Volvo. A wielkimi krokami zbliża się era pojazdów całkowicie autonomicznych. Jaworzno już poszukuje swego miejsca w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze technologicznych innowacji. We wtorek (8 sierpnia) prezydent Paweł Silbert podpisał list intencyjny przybliżający nasze miasto do stworzenia strefy testowania samochodów autonomicznych.

Technologia jak z Bonda

Przed 22 laty w filmie „GoldenEye” oglądaliśmy sekwencję nietypowego pościgu. Nietypowego, gdyż James Bond prowadził naszpikowaną futurystyczną technologią limuzynę, leżąc na jej tylnej kanapie. Używał w tym celu pada ukrytego w telefonie komórkowym – takim z klawiaturą, gdyż pierwszy smartfon ujrzał światło dzienne dopiero w roku 1999. Za jego pomocą uruchomił pojazd, przywołał go do siebie, a następnie brawurowo prowadził (ignorując komunikat, iż „niebezpieczna jazda unieważni gwarancję”).
Po wspomnianych 22 latach podobną scenę (może nie aż tak dynamiczną) mogliśmy oglądać „na żywo” na jaworznickim rynku. W roli głównej inżynierowie z Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie oraz produkowany seryjnie (!) Mercedes S213. Jeden ze specjalistów ITS uruchomił luksusowe kombi za pomocą aplikacji w smartfonie, wykonał nim w ten sam sposób kilka manewrów na płycie rynku, a następnie wydał komendę, by demonstracyjny samochód samodzielnie zaparkował równolegle w wolnej przestrzeni między dwoma innymi pojazdami.
„Będzie się działo!”, „Może lepiej się odsuńmy?”, „Trafi w bibliotekę, czy w sąsiedni samochód?” – dało się słyszeć sceptyczne komentarze obserwatorów. Nic z tych rzeczy – parkowanie przebiegło płynnie i bez zakłóceń.
Tak oto byliśmy świadkami jak „Bondowskie gadżety” sprzed lat przestają być domeną wyimaginowanego agenta 007, lecz wchodzą do masowej produkcji i użytku. Fikcja staje się rzeczywistością – samochody semi-autonomiczne poruszają się już po naszych drogach, teraz nadchodzi czas samochodów w pełni autonomicznych.

„Uwaga! Samochody autonomiczne w ruchu”

Tego samego dnia – we wtorek, 8 sierpnia – byliśmy również świadkami podpisania kolejnego listu intencyjnego, który podkreśla pozycję Jaworzna w czołówce najbardziej innowacyjnych miast Polski (jeśli nie Europy) i który ma szansę odcisnąć się na przyszłości naszego miasta. Prezydent Paweł Silbert, prof. dr hab. Marcin Ślęzak – dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie i Piotr Jelski – prezes Comtegra S.A. we wspólnym liście intencyjnym zadeklarowali rozpoczęcie współpracy przy rozwijaniu projektu autonomizacji pojazdów. W założeniu to właśnie Jaworzno miałoby się stać miastem, gdzie umożliwiono by testy pojazdów autonomicznych (poruszających się samodzielnie bez kierowcy) w ruchu miejskim.
– Objęcie Jaworzna eksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych to jedna z koncepcji na rozwój e-mobility w mieście. Możliwe to będzie dzięki specjalnej strefie prawnej, o utworzeniu której rozmawialiśmy w czasie tegorocznej debaty Miasta Idei – mówi Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna – Nasza deklaracja bycia częścią takiego projektu wzbudziła duże zainteresowanie w branży. Kolejne spotkania i rozmowy utwierdzają mnie w przekonaniu, że to perspektywiczny kierunek i szansa dla Jaworzna. Strefą objęte byłoby całe miasto, pojazdy miałyby sprawdzać się w normalnym ruchu miejskim, jednak do tego trzeba się odpowiednio przygotować i to wyzwanie podejmujemy.
Aby do testów doszło, należy przede wszystkim stworzyć odpowiednie uwarunkowania prawne, które to umożliwią. Jaworznicki samorząd bierze aktywny udział w konsultacjach Ustawy o elektromobilności, gdzie mają znaleźć się zapisy o rozwoju segmentu pojazdów autonomicznych. Wesprzeć mają go w tym środowiska naukowe reprezentowane m.in. przez Instytut Transportu Samochodowego.
Z kolei pod względem technologicznym wsparcia udzielić ma Comtegra S.A. – jedna z największych krajowych firm z branży IT, dostawca jednego spośród 6 superkomputerów działających w Polsce (Okeanos, uruchomiony w ubiegłym roku w Centrum Obliczeniowym ICM Uniwersytetu Warszawskiego) i twórca architektury jego baz danych.

Jaworzno zaklęte w algorytmach

Oprócz zmian w prawie, które dadzą szansę na stworzenie w przyszłości z Jaworzna strefy testowej samochodów autonomicznych, niezbędne będzie technologiczne przygotowanie miasta do pełnienia tej roli. W tym celu specjaliści z Comtegry zaproponowali stworzenie pełnej, cyfrowej i niezwykle dokładnej mapy Jaworzna w 3D. – Ten pomysł jest wręcz genialny w swej prostocie i oparty na całkowicie nowatorskim podejściu do zagadnienia autonomicznego transportu – podkreśla prezydent Paweł Silbert. – Aczkolwiek jego wykonanie będzie wymagało olbrzymiego nakładu pracy, mocy obliczeniowych i integracji danych.
Można tu mówić o przeskanowaniu miasta i przeniesieniu jego trójwymiarowego modelu do przestrzeni wirtualnej (tu nasuwa się skojarzenie z wizjonerskim filmem sci-fi „Matrix”). Taki wirtualny model (cyfrowa mapa 3D) może posłużyć w przyszłości pojazdom autonomicznym do „orientowania” się w przestrzeni miejskiej. Zwykłe systemy GPS oferują dokładność liczoną w metrach (w okolicy wysokich budynków ich dokładność spada), co w przypadku ruchu drogowego jest nieakceptowalne. Proponowany przyszły cyfrowy model Jaworzna ma oferować dokładność mierzoną w… centymetrach.
Comtegra zdecydowała się na podjęcie wyzwań związanych z systemami autonomicznego transportu, gdyż w kręgach naukowych, jak i w branży high-tech nikt nie ma wątpliwości, iż rozwój w tym kierunku jest nieuniknionym trendem światowym.
– Ponieważ realizacja tego wyzwania samodzielnie zdaje się być niemożliwa, dlatego rozpoczęliśmy poszukiwania partnerów, którzy uzupełnią spektrum naszych kompetencji – mówi Dariusz Skonieczny, Dyrektor Rozwoju Biznesu Comtegra S.A. – Dzięki współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego udało nam się określić katalog zasobów niezbędnych do realizacji projektu. Szczęśliwie okazało się też, że jest w Polsce miasto otwarte na innowacje i zainteresowane pracami nad określeniem organizacyjnego i technologicznego „progu wejścia”. W Jaworznie znaleźliśmy miejsce, w którym przeprowadzimy prace badawczo-rozwojowe, w których wyniku spodziewamy się otrzymać klarowne wytyczne i narzędzia pozwalające na wykorzystanie nowoczesnych technologii.
Czy za kilka lat na rogatkach Jaworzna przybyszów będą witać tablice z napisem „Uwaga! Samochody autonomiczne w ruchu”, a w strefach przemysłowych mijać będziemy laboratoria badawcze i hale największych potentatów motoryzacyjnych?

Prezydent Paweł Silbert:

– Już następnego dnia po mojej deklaracji, że Jaworzno byłoby zainteresowane stworzeniem u nas strefy testowania pojazdów autonomicznych, odezwał się telefon z Ministerstwa Rozwoju z propozycją omówienia naszego pomysłu z przedstawicielami ministerstwa również w kontekście prac nad Ustawą o elektromobilności. Ucieszyłem się ogromnie, iż nasza propozycja trafiła na podatny grunt i wpisuje się w założenia ministerialne. Aktywnie uczestniczyliśmy w przygotowywaniu projektu ustawy oraz w jego konsultowaniu. Nie dotyczy to jedynie pojazdów autonomicznych, lecz zagadnień elektromobilności w ogóle, choćby w zakresie sieci otwartych stacji ładowania. Odbywamy regularne spotkania również z przedstawicielami Ministerstwa Energii, ponieważ na kwestię elektromobilności należy spoglądać kompleksowo, a transport autonomiczny jest tylko jednym z elementów.
Jak widać pracujemy bardzo intensywnie także na polu poszukiwania partnerów do współpracy w kręgach naukowych oraz biznesowych. Jestem pełen wiary, iż pojazdy autonomiczne stanowić będą kolejny nieuchronny krok w rozwoju cywilizacyjnym. Sądzę, że to kwestia przyszłości mniej odległej, niż może się nam wydawać. Podpisane listy intencyjne wskazują, iż podobnie myśli sporo aktywnych, innowacyjnych i kreatywnych ludzi w naszym kraju. Odczuwam olbrzymią satysfakcję, że możemy wspólnie zrobić coś, co sięga w przyszłość i może stać się motorem napędowym nie tylko naszego miasta, ale również w pewnym stopniu całego kraju.

Prof. dr hab. Marcin Ślęzak (Instytut Transportu Samochodowego):
– Jesteśmy jednostką prowadzącą badania naukowe w zakresie transportu samochodowego. Jednocześnie jesteśmy podmiotem, który współtworzy i certyfikuje komponenty samochodów. Oczywiście nie mamy takich zasobów ekonomicznych jak olbrzymie, globalne koncerny. Dlatego od początku mówiliśmy, że nie będziemy budować polskiego samochodu autonomicznego. To jednak nie oznacza, że tej technologii nie powinniśmy dobrze poznać i nie powinniśmy jej kontrolować i oceniać przy dopuszczaniu do użytku w Polsce.
Pierwszym etapem testowania samochodów autonomicznych są symulacje i obserwowanie jak zachowują się ich systemy pod obciążeniem dużą ilością danych. Drugim etapem są testy na zamkniętym torze bez udziału innych użytkowników. Trzecim etapem to wreszcie testy w warunkach ruchu na drogach publicznych. Mam nadzieję, że uda nam się doprowadzić do sytuacji, że tego typu testy będą przeprowadzane w Jaworznie.

Piotr Jelski (Prezes Zarządu Comtegra S.A.):
– Na tym etapie mówimy o stworzeniu statycznych map 3D, aby pojazdy autonomiczne uzyskały dodatkowy „zmysł”. Taka statyczna mapa stanie się dodatkowym źródłem informacji dla tego typu pojazdów.
Cały nasz zespół doszedł do wniosku, iż pojazdy autonomiczne to zupełnie nowy i dynamicznie rozwijający się rynek, ale także olbrzymie interdyscyplinarne wyzwanie. W wielu aspektach tego segmentu upatrujemy naszą rolę jako firmy informatycznej. Gromadzenie, integracja i analiza olbrzymich ilości danych w czasie rzeczywistym jest tym, czym zajmuje się nasza firma od 15 lat. To jest wkład, który chcielibyśmy wnieść do projektu, który jest zupełnie nowym impulsem rozwojowym w sferze innowacyjnych technologii.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Z ostatniej chwili

To Top