Z miasta

Pojazdy autonomiczne na ulicach już w 2025 roku

fot. facebook.com/prezydentpawelsilbert

We wtorek (19 września) w Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego”. Jednym z zaproszonych gości był prezydent Paweł Silbert. „Zrównoważony transport wymaga działań i inwestycji samorządów” – twierdzi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jaworzno te działania wciąż podejmuje.

Wtorkowa konferencja zorganizowana przez Instytut Transportu Samochodowego (z którym Jaworzno podpisało przed miesiącem porozumienie o współpracy) była pierwszym tego typu wydarzeniem dotyczącym autonomicznej motoryzacji w Polsce. Zgromadziła przedstawicieli rządu, naukowców, przedstawicieli branży motoryzacyjnej i przedsiębiorców.
W konferencji wziął również udział prezydent Paweł Silbert. Nie bez kozery Jaworzno jest uważane za lidera elektromobilności i miasto otwarte na innowacje. Zgromadziliśmy już całkiem sporą grupę partnerów, którzy u nas widzą perspektywę dalszego rozwijania nowatorskich technologii transportowych. Co najważniejsze, ministrowie obecni na konferencji „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego” niemal jednym głosem podkreślali, iż sektor nowych technologii, nowoczesny transport w tym rozwój pojazdów autonomicznych znajdzie pełne poparcie ze strony rządu PiS. Rozwój oparty na wiedzy stanowi jeden z priorytetów rządu.
– W dzisiejszej konferencji wzięli udział Minister Energii oraz Minister Infrastruktury i Budownictwa, do tego wiele specjalistycznych firm i instytucji, które mogą wnieść niezbędne zaplecze techniczne i naukowe. To widoczne zaangażowanie w projekty e-mobility daje nadzieję, że zrobimy duży krok do przodu i już wkrótce nowa ustawa pozwalająca na użytkowanie w ruchu pojazdów autonomicznych pozwoli na ich wdrożenie m.in. w Jaworznie – dzielił się swymi wrażeniami z konferencji prezydent Silbert.
Być może zbliża się moment, kiedy w ustawie o elektromobilności znajdzie się przepis umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych w ruchu miejskim, a Jaworzno stanie się specjalną strefą (o co wnosił prezydent), gdzie takie testy będą przeprowadzane.
– Obecnie dostępne pojazdy z tak zwanym pierwszym i drugim poziomem automatyzacji potrafią samodzielnie zaparkować, utrzymywać stałą prędkość w ruchu drogowym, a te „inteligentniejsze” nawet wspomagać kierowcę w wyprzedzaniu innych pojazdów – tłumaczy dr Michał Niezgoda z ITS.
Te samochody spotykamy na drogach. Przed miesiącem mogliśmy obserwować pokaz możliwości jednego z modeli na płycie jaworznickiego rynku. Prawdziwym przełomem mają stać się pojazdy trzeciej i czwartej generacji, które wyręczą kierowcę podczas prowadzenia (aczkolwiek interakcja człowieka będzie nadal wymagana). Piąta generacja ma przynieść już pojazdy bez kierownicy i pedałów.
Kiedy zobaczymy samochody autonomiczne na polskich drogach? Zgodnie z przewidywaniami specjalistów, to wcale nie tak odległa przyszłość. „Pokonując istniejące bariery, w tym prawne związane np. z Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym, czy krajowym Prawem o ruchu drogowym, można oczekiwać urynkowienia samochodów autonomicznych 4. generacji w 2025 roku, przy czym ich udział w skali globu nie przekroczy 1 procenta wszystkich pojazdów, ale już dekadę później osiągnie wartość kilkudziesięciu milionów sztuk” – prognozują specjaliści ITS.
– W pierwszej kolejności pojawią się na zamkniętych obszarach, czyli będzie to testowanie pod szczególnym nadzorem. Natomiast w pełni komercyjne ich wykorzystanie, zakładam że będzie około 2025 roku, bo wtedy będą wszystkie wytyczne. I myślę, że wszystkie problemy, które mogą pojawić się, czy to związane z etyką, czy z bezpieczeństwem ruchu drogowego, czy innymi elementami, zostaną pokonane – ocenił Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.
Być może właśnie Jaworzno stanowić będzie laboratorium testowe dla pojazdów autonomicznych. Na razie możemy się cieszyć kolejnymi autobusami elektrycznymi, które wyjeżdżają na ulice naszego miasta.
Pozostając w kręgu e-mobility, lecz nieco już na marginesie, warto wspomnieć, iż przed kilkoma dniami elektryczny autobus amerykańskiego producenta pobił rekord odległości przejechanej pojazdem elektrycznym bez doładowania. Na jednym ładowaniu przejechał 1.772 km.

Najnowsze

To Top