Z miasta

Rozpoczęto skanowanie miasta. Autonomiczny autobus miejski – za kilka lat w Jaworznie

Na ulicach Jaworzna pojawiły się samochody najeżone baterią czujników. Rozpoczęło się skanowanie miasta, którego efektem ma być niezwykle dokładna trójwymiarowa mapa służąca w przyszłości np. samochodom autonomicznym. Na konferencji „Miasta Idei” padła również zapowiedź, iż za pięć lat do testów powinien trafić pierwszy autobus PKM Jaworzno, poruszający się samodzielnie bez udziału kierowcy.

Samochody autonomiczne, czyli takie które poruszają się bez udziału kierowcy są przyszłością motoryzacji. Na opracowanie technologii firmy motoryzacyjne (i nie tylko) wydały już grube miliardy dolarów. W stosunkowo niedalekiej przyszłości to samochody będą nas wozić, a nie my będziemy prowadzić samochód. Dla niektórych jest to wizja przerażająca, dla innych stanowi zaś naturalny etap rozwoju i rozwiązanie problemów z bezpieczeństwem i płynnością ruchu drogowego.

Właśnie zagadnieniu autonomicznych pojazdów poświęcono główną cześć konferencji w ramach cyklu „Miasta Idei”, która odbyła się w Teatrze Sztuk w środę – 28 lutego.

Przed Teatrem Sztuk zaparkowały dwa naszpikowane sensorami samochody, za pomocą których prowadzone będzie skanowanie ulic naszego miasta. Realizacja projektu właśnie się rozpoczęła. Efektem końcowym będzie super-dokładna (do kilku centymetrów), elektroniczna mapa Jaworzna, która posłuży między innymi w orientowaniu się w przestrzeni pojazdom bez kierowców.

Tego typu mapa może zostać wykorzystywana również do testów wirtualnych – symulacyjnych – które zawsze są pierwszym etapem badania działania samochodów autonomicznych. Dzięki temu inżynierowie będą mogli zbadać w warunkach komputerowej symulacji, jak pojazd autonomiczny może zachowywać się na ulicach Jaworzna, zanim jeszcze na nie trafi.

Okazuje się jednak, że to dopiero pierwszy element bardziej zaawansowanego projektu. Prezydent Paweł Silbert ujawnił, że faktycznym celem jest doprowadzenie w ciągu kilku najbliższych lat, aby na linię testową PKM Jaworzno w naszym mieście trafił… autonomiczny autobus.

dr Tomasz Janiczek (Politechnika Wrocławska):

– Jestem zachwycony inicjatywą Pana prezydenta, bo kto pierwszy, ten lepszy. Za taką inicjatywą idą pieniądze, za taką inicjatywą idą inwestycje. Dlaczego pierwsi mają być Amerykanie, Niemcy czy Rosjanie? My też powinniśmy w zagadnieniu autonomiczności pojazdów starać się coś osiągnąć.

Dariusz Skonieczny (Comtegra S.A.):

– Mapowanie polegać będzie na stworzeniu bazy jak wygląda miasto i jego infrastruktura. Mapa będzie budowana z danych zebranych przez sensory naszych samochodów, które będą jeździć po wybranym rejonie Jaworzna. Dysponując taką trójwymiarową mapą cyfrową – dokładnym odzwierciedleniem rzeczywistości – będzie można na ulicę wypuścić pojazd autonomiczny, który uzyska zdolność zorientowania swego położenia w przestrzeni na podstawie tejże mapy. To pozwoli odciążyć część systemów pojazdu. Po prostu większa moc obliczeniowa zostanie przeznaczona na analizę aktualnej sytuacji drogowej, a nie na rozpoznawanie i analizę elementów infrastruktury miejskiej.

Chodzi nam o to, aby przekazać taką mapę miastu, aby mogło wykazać się gotowością do wdrożenia procesów związanych z autonomizacją ruchu.

Krystian Konarzewski (Safety Engineering Research):

– Jaworzno jest pierwszym miastem w Polsce, które reaguje na przemiany technologiczne, które już dynamicznie następują. Trzeba też zwrócić uwagę, że tuż niedaleko przebiega korytarz drogowy, który najprawdopodobniej będzie pierwszym transgranicznym korytarzem do testów pojazdów autonomicznych. Przebiega on z Czech na północ.

Chcę Państwu uświadomić, że Amerykanie robili badania zachowań kierowców Tesli, które aktualnie są najbardziej zautonomizowanymi pojazdami dostępnymi na rynku. Okazało się, że ich użytkownicy przez około 30% czasu spędzanego za kierownicą włączają autopilota. Czyli jedna trzecia czasu podróży odbywała się w Teslach w trybie semi-autonomicznym. To tylko uświadamia skalę tych zmian, które aktualnie zachodzą.

Tomasz Tosza (MZDiM Jaworzno):

– Chodzi nam o to, aby w ciągu pięciu lat uruchomić regularny, pasażerski transport publiczny pojazdami autonomicznymi. Autonomiczność, która powinna przynieść wysoki poziom zaufania ludzi do technologii, musi się wiązać przede wszystkim z transportem publicznym. Na początku to właśnie będzie główne pole działania inżynierów.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top