Edukacja

Człowiek uczy się przez całe życie…

Rzeczywistość, która nas otacza wydaje się rozwijać w takim tempie, że chwilowe zatrzymanie może się okazać zgubne w skutkach. Z jednej strony brzmi to przerażająco, ale z drugiej człowiek musi się rozwijać, zdobywać nowe doświadczenia i stawiać czoła nowym wyzwaniom.

Z takiego założenia wyszli nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Jaworznie. Dlatego od 2012 roku uczniowie biorą udział w praktykach zagranicznych i tym samym rozwijają zdobywane w szkole umiejętności oraz podnoszą swoje kwalifikacje. Wszystko to dzięki Fundacji Rozwoju Systemu i Edukacji programu Erasmus+.

Kto jednak myśli, że tylko młodzież naszej szkoły korzysta z możliwości poszerzania wiedzy i doświadczeń zawodowych, ten jest w błędzie. Dziś szkoła stawia szereg nowych wymagań zarówno przed uczniami jak i nauczycielami. Proces nauczania nie może ograniczać się do przekazywania suchej wiedzy z danego przedmiotu, bo tę młody człowiek znajdzie w przepastnych źródłach Internetu. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć sposób na innowacyjne podejście do wiedzy i przekazać ją uczniom atrakcyjniej niż w sieci. Czy to możliwe? Oczywiście, ale pod jednym warunkiem. Trzeba chcieć się rozwijać.

W związku z tym pani dyrektor Magdaleny Dygdoń-Kliemt zdecydowała, że kadra nauczycielska w szkole, którą zarządza, weźmie udział w projekcie: „Nauczyciel sukcesu”, realizowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej“. Nauczycieli, którzy w tym roku chcieli osiągnąć sukces, jest dziesięciu. Projekt ma na celu doskonalenie posługiwania się językiem angielskim, a miejsce jego realizacji to Malta.

Pięć osób spośród dziesięciu ma już staż za sobą. Kiedy uczniowie odpoczywali w czasie ferii, one właśnie zgłębiały tajniki angielskiego. W pięknych okolicznościach przyrody,w promieniach słońca i sprzyjającej temperatury, każdego ranka grupa zdeterminowanych nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 zasiadała w ławkach szkolnych i w maksymalnym skupieniu słuchała, pisała, konwersowała i zawierała znajomości. Ponadto projekt zakładał także podniesienie poziomu wiedzy o zagadnieniach społecznych i kulturowych Malty, podpatrywanie i rozwijanie nowych praktycznych metod nauczania czy rozwój kompetencji interpersonalnych i społecznych, zwłaszcza, że towarzystwo wokół było naprawdę międzynarodowe.

Po trudach szkolnych przychodził czas na odkrywanie tej tajemniczej wyspy. Valetta – stolica Malty z okazałymi budowlami powstałymi ze złotego piaskowca, urocze The Silent City z wąskimi uliczkami, Port Saint Angelo – główna kwatera Zakonu św. Jana, Świątynie megalityczne w Mnajdra i Hagar Qim, Klify Dingli będące najwyższymi klifami na południu Europy, Gozo z plażami ze złotym piaskiem, kamienistymi tarasami, pięknymi zatokami i można by tak wymieniać te cuda maltańskiej natury w nieskończoność.

Zwiedzanie również dawało możliwość sprawdzania swojej wiedzy językowej, bo przecież trzeba czasem zapytać o drogę, zamówić kawę czy obiad, podziękować albo o coś poprosić. I jaka satysfakcja, kiedy okazuje się, że można to wszystko zrobić samodzielnie, bez wszechwiedzącego wujaszka Google’a.

Zatem wyjazd okazał się sukcesem. Teraz pora na utrwalanie zdobytej wiedzy, poszukiwanie okazji, aby sprawdzić swoje umiejętności. Wszak człowiek uczy się całe życie…

Autor: Anita Marcisz

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top