Biznes

Kolejowe inwestycje szansą dla Jaworzna?

Kolej w ostatnich latach inwestuje na potęgę i szybko nadrabia zaniedbania z przeszłości. Trwający remont linii E-30 przebiegającej przez Jaworzno, wkrótce powinien znacznie usprawnić ruch na trasie Kraków-Katowice, na czym skorzystają także mieszkańcy naszego miasta. W sobotę w Szczakowej gościł minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który razem z dziennikarzami miał okazję obejrzeć nowoczesne lokalne centrum sterowania, które gwarantuje nową jakość i większe bezpieczeństwo na torach.

Kolej przez lata straciła zaufanie podróżnych. Ogromne opóźnienia, fatalny stan dworców i torowisk, a także stare i rozklekotane pociągi zniechęcały do korzystania z tego środka transportu. Ostatnio PKP zaczyna odbudowywać zaufanie i krok po kroku poprawia jakość swoich usług. Dzięki dobrym inwestycjom na masową skalę, przebudowie całej infrastruktury a także nowemu taborowi, kolej w Polsce ma szansę by znów na dobre wrócić do łask i przyciągać podróżujących. Już teraz pociągi stają się świetną alternatywą dla samochodów, które chociażby w miastach Metropolii tkwią w ogromnych korkach. Kolej wysokich prędkości, oparta na nowoczesnych technologiach nie tylko skraca czas podróży, ale też zapewnia spory komfort i bezpieczeństwo. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce także w Jaworznie można będzie zobaczyć tego efekty.

Szczakowa w centrum uwagi

Modernizowana kosztem 2 miliardów złotych linia E-30 między Katowicami a Krakowem, przebiegająca przez Jaworzno, jest bardzo istotnym i potrzebnym połączeniem między dwoma dużymi ośrodkami miejskimi. Stacja w Szczakowej ma szansę odgrywać ogromną rolę w jej funkcjonowaniu. Właśnie tutaj od niedawna funkcjonuje lokalne centrum sterowania (LCS), które obecnie należy do najnowocześniejszych nie tylko w regionie. Dyżurni ruchu wspierani przez systemy komputerowe zdalnie sterują ruchem na stacji, szlakach linii kolejowych i poszczególnych posterunkach, zapewniając bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów.

– Lokalne Centrum Sterowania w Jaworznie Szczakowej swoim zasięgiem obejmuje nie tylko stację, na której się znajduje, ale też przystanki osobowe Jaworzno Ciężkowice i Balin oraz posterunki odgałęźne Długoszyn i Pieczyska – wyjaśnia Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zabudowane w LCS Jaworzno Szczakowa zastąpiły systemy przekaźnikowe i zapewniają jeszcze bezpieczniejsze sterowanie ruchem kolejowym na około 20 km odcinku Sosnowiec Jęzor – Długoszyn – Jaworzno Szczakowa – Pieczyska – Trzebinia – dodaje.

Szczakowski LCS został zmodernizowany i rozbudowany kosztem około 18 milionów złotych. Środki te zostały bardzo dobrze zainwestowane, maksymalnie bowiem zwiększono bezpieczeństwo podróży i przy okazji ułatwiono pracę kolejarzom. Dyżurni ruchu mogą sterować rozjazdami, klikając myszką. Na monitorach stale śledzone są przejazdy pociągów, a specjalne urządzenia zamontowane w torach odnotują liczbę przejeżdżających wagonów. Jak zapewnia PKP PLK, lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Pozwala to na bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego na stacjach i szlakach oraz płynniejszy przejazd większej liczby pociągów. – Efektami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko szybsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa w prowadzeniu ruchu kolejowego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. równolegle z budową nowych torów, przystanków i modernizacją wiaduktów inwestują w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to bezpieczne i sprawne podróże oraz przewóz towarów na tej ważnej międzynarodowej trasie, łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Do Krakowa w 40 minut

Cała inwestycja ma już spore opóźnienie, pierwotnie bowiem zakładano otwarcie całej linii E-30 na rok… 2014. Teraz jednak zdaje się, że projekt prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uda się nareszcie doprowadzić skutecznie do końca, a efekty prac są już dobrze widoczne. Najprawdopodobniej jeszcze w 2020 roku pociągi na trasie Katowice-Kraków, przez Szczakową będą mogły jeździć nawet z prędkością 160 km/h. Podroż między stolicami obu województw ma się skrócić do około godziny, a z Jaworzna do Krakowa dotrzemy w 40 minut. Na dodatek pociągi na tej trasie mają kursować znacznie częściej niż dotychczas, a to oznacza, że jaworznianie znacznie łatwiej będą mogli dotrzeć do stolicy małopolski.

Na stacji Jaworzno Szczakowa wymieniono już 7 km toru, 7 km sieci trakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Podróżni mogą korzystać też z nowego peronu nr 3, z kolei peron nr 2 został kompleksowo zmodernizowany, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa wiata, oświetlenie, ławki czy gabloty informacyjne mają znacznie podnieść komfort korzystania z peronów. Nowe perony mają długość 400 metrów. Jesienią uruchomione zostaną windy, które ułatwią podróżowanie i dostęp do peronów osobom niepełnosprawnym. Również w Ciężkowicach i pobliskim Balinie przebudowane zostały perony przy torze nr 2, kolejne zaś gotowe mają być jesienią. Na odcinku Szczakowa – Trzebinia wymieniono 11 km toru, 11 km sieci trakcyjnej oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace swoim zakresem objęły także obiekty inżynieryjne. Trwa jeszcze przebudowa drugiego toru na tym odcinku wraz z całą infrastrukturą. Przebudowa połączeń kolejowych i dostosowanie ich do znacznie bardziej częstego ruchu pociągów wymagało także inwestycji w infrastrukturę drogową. Na Pieczyskach powstał nowy wiadukt drogowy, który zastąpił przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Ks. Mroczka i Sobieskiego. Cały czas trwają prace przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Bukowskiej oraz w Balinie. Prace w Jaworznie realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”, którego wartość to ok. 2 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Warto przyglądać się całemu projektowi z dużą uwagą i trzymać kciuki za szybką realizację. Jaworzno potrzebuje dobrego połączenia kolejowego, które ułatwiłoby życie mieszkańcom, ale też przyciągało do miasta nowych inwestorów. Na sprawnej, szybkiej i nowoczesnej kolei wszyscy możemy skorzystać i oby inwestycje realizowane w Szczakowej i Ciężkowicach stały się impulsem do szybszego rozwoju tych dzielnic.

Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna:

Cieszę się, że na jaworznicką stację zawitała nowoczesność w takim wymiarze. Linia E-30 może stać się tą, która przeniesie ruch z dróg na tory. Wszyscy tego oczekujemy, ponieważ drogi zapychają się niestety w błyskawicznym tempie, w związku z czym już niedługo może nas czekać sporo trudności transportowych. Jeśli ten renesans kolei przyniesie również odrodzenie się przewozów pasażerskich, to liczymy, że ta część miasta zyska nowe szanse. Jaworzno stoi przed ważnymi wyzwaniami gospodarczymi. Chcemy budować nowe gałęzie przemysłu o innowacyjnym charakterze i mam wielką nadzieję, że kolej będzie nam pomagać i odegra w tym procesie bardzo ważną rolę.

Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury:

W 2020 roku, kiedy zakończymy modernizację całej trasy z Jaworzna Szczakowej do Krakowa, Lokalne Centrum Sterowania będzie nadzorować przejazd jeszcze większej liczby pociągów, ponieważ jednym z efektów prowadzonej modernizacji jest zwiększenie przepustowości na trasie łączącej stolicę Śląska i Małopolski. Tworzymy spójną sieć kolejową, czyli zyskują pasażerowie oraz zapewnione są coraz lepsze warunki przewozu towarów. Tworzymy komfortową i bezpieczną polską kolej, a także, dzięki takim inwestycjom, kolej bardziej nowoczesną.

Więcej zdjęć: tutaj

Zapraszamy do dyskusji: tutaj

Artykuł pochodzi z gazety: EXTRA 13-2019

 

1 Comment

1 Comment

  1. Szczakowianin

    25 lipca 2019 at 12:26

    Wszystko cacy tylko piękny, zabytkowy i funkcjonalny budynek dworca z czasów austriackich, leży odłogiem! A były tam duży holl, kasy, bagażownia, poczta, poczekalnia, restauracja dworcowa a pamiętam jeszcze jako małe dziecię, jak pelargonie wisiały w donicach na kolumnach podpierających dach I peronu! Władze już miały zapędy by to zburzyć!!! Perony też nierozumnie zaprojektowano 300 m za tym budynkiem, tak jakby nie można było zrobić podziemnego wyjścia z budynku dworca wprost na perony! To już za trudna sztuka myślenia i projektowania!!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top