Biznes

Elektryczny autobus od Rafako

Spółka Rafako we współpracy Agencją Rozwoju Przemysłu w ostatnich miesiącach prowadziły intensywne prace nad stworzeniem własnego autobusu elektrycznego. Podczas Impact Mobility Revolution 19’ w Katowicach odbyła się prezentacja jego prototypu. Co ciekawe nowy elektrobus testowany będzie także na ulicach Jaworzna.

Po raz pierwszy wstępny projekt autobusu, który obecnie nabrał realnego kształtu, zaprezentowano jeszcze w kwietniu. W autobusie można już podziwiać nowoczesne i komfortowe wnętrze, w tym ergonomiczne rozwiązania w kabinie kierowcy, z elektronicznym, multifunkcyjnym panelem sterowania. Autobus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym. Baterie umieszczono w podwoziu pojazdu, co znacznie obniżyło środek ciężkości i poprawiło stabilizację toru jazdy a zarazem pozwoliło zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Jest to innowacyjne rozwiązanie Rafako, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra, co pozwoli mu wjeżdżać pod każdy w zasadzie wiadukt w naszych miastach. Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast. Sprawdzi się także w miastach, których starówki często z jednej strony objęte są strefą zeroemisyjną, a z drugiej, pełno w nich wąskich i krętych uliczek. Ta przewaga autobusu Rafako może stanowić także dużą szansę na eksport pojazdu.

Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, oraz LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km. – Prezentujemy już kompletną wersję pojazdu, wszystkie systemy zostały uruchomione, autobus jest sukcesywnie przygotowywany do pierwszych jazd. Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógł pojawić się u pierwszych klientów – powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny w Rafako za projekt E – busa.

Autobus to bardzo innowacyjna konstrukcja. Dach i ściany są wykonane z lekkich materiałów, szkielet wykonany jest w technologii samonośnej, z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Każda wersja autobusu wyposażona jest w platformy do wjazdu oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.

Nowy autobus elektryczny to efekt bliskiej współpracy Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. i Rafako. Spółki razem wystartowały w konkursie NCBiR „Niskoemisyjny transport publiczny”. Celem podjętej współpracy jest produkcja seryjna autobusu. – Niskoemisyjny transport publiczny to nie tylko eksport, to także wymiana krajowego taboru, związana z ochroną środowiska naturalnego. Już dziś wiemy, że zapotrzebowanie na autobusy tego typu zgłaszają co najmniej 62 gminy. To nie tylko dobry biznes, ale także wyraz naszej troski o środowisko naturalne. Dlatego połączyliśmy siły i razem z RAFAKO Ebus wystartowaliśmy w konkursie NCBiR. Jestem przekonany, że to początek dobrej współpracy, która obu stronom przyniesie wiele korzyści – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Perspektywy współpracy ARP S.A. z RAFAKO S.A. obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Prezentowany ebus jest relatywnie mały (8,5 m), a jednocześnie niezwykle efektywny: może nim podróżować aż 65 osób. Autobus w wersji podmiejskiej i szkolnej może pokonać dystans na ponad 140 km, po czym następuje ładowanie za pośrednictwem umieszczonych na pokładzie ładowarek. W wersji miejskiej autobus pokona ponad 70 km, jednak imponujący jest czas ładowania za pośrednictwem pantografu: ok. 15 minut do 90% pojemności baterii.

Pojazd jest obecnie na etapie homologacji. Procedury certyfikacyjne i homologacyjne powinny zakończyć się na przełomie października i listopada.  najbliższym czasie ruszą także testy drogowe. Autobus będzie testowany w normalnym ruchu w kilku miastach. W rozmowie z portalem transport-publiczny.pl Michał Maćkowiak przyznał, że testy prowadzone będą m.in. w Raciborzu i Jaworznie. Taki wybór nie jest przypadkowy. Jaworzno uchodzi bowiem za jednego z liderów w kwestii elektromobilności. PKM Jaworzno ma w swoim taborze kilkanaście autobusów elektrycznych, które służą mieszkańcom. Swoje testy nad elektromobilnością w Jaworznie prowadzi od 2016 roku także Tauron. W ubiegłym roku dzięki współpracy Taurona z miastem, w Jaworznie powstała pierwsza w Polsce stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii w autobusach elektrycznych.

Na razie jeszcze nie wiadomo, kiedy na jaworznickich drogach pojawi się elektrobus od Rafako, ale tempo prac i testów jest bardzo zaawansowane. Rafako liczy, że pierwsze zlecenia na nowy elektrobus będą się pojawiały już w II kwartale 2020 roku.

Foto: ARP
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top