Zdrowie

ZLO uruchamia Portal Pacjenta

Zespół Lecznictwa Otwartego w Jaworznie wprowadza nową funkcjonalność dla swoich pacjentów, przydatną szczególnie w czasach pandemii. Jaworznicka spółka uruchomiła Portal Pacjenta, czyli narzędzie umożliwiające elektroniczną rejestrację do lekarza.

– W czasach epidemii, kiedy musimy chronić siebie nawzajem, Portal Pacjenta zapewnia maksymalne bezpieczeństwo przede wszystkim poprzez zapewnienie porad zdalnych i ograniczenie do minimum konieczności osobistego kontaktu pacjent – personel medyczny. Dzięki temu rozwiązaniu, bez konieczności wychodzenia z domu, można zarejestrować do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej zarówno osobę dorosłą, jak i dziecko, aby później skorzystać z usług medycznych typu teleporada, wizyta osobista czy też wizyta recepturowa – przekonuje Zespół Lecznictwa Otwartego.

Założenie konta w Portalu Pacjenta ZLO jest wyjątkowo proste – wystarczy posiadać konto e-mail oraz telefon komórkowy. W celu założenia konta należy wejść na stronę www.zlo-jaworzno.pl/e-rejestracja, następnie podać swoje podstawowe dane. Na wskazany adres mailowy zostanie przesłany link aktywacyjny, który trzeba uruchomić, by dopełnić rejestracji. – Po założeniu konta użytkownik musi zostać zweryfikowany przez pracownika ZLO. Aktualnie ze względu na dużą liczbę zgłoszeń proces ten może potrwać nawet do 48 godzin. W tym czasie użytkownik może się zalogować do portalu, ale nie może jeszcze zarejestrować się na wizytę do lekarza. Oznaką pozytywnej weryfikacji jest pojawienie się deklaracji do lekarza (w zakładce deklaracje). Użytkownikom niepełnoletnim oraz innym posiadającym zgłoszonego w rejestracji ZLO opiekuna prawnego nie trzeba zakładać kont – są oni automatycznie dołączani do konta opiekuna, który może wykonywać w ich imieniu wszelkie czynności w portalu – wyjaśnia ZLO.

Dzięki Portalowi Pacjenta pacjent z domu, bezpośrednio z poziomu przeglądarki internetowej może zapisać się na wizytę u lekarza. Drogą elektroniczną można zdalnie zamówić recepty na powtórzenie leków, które stale się przyjmuje. W przypadku konieczności odbycia uprzednio wizyty lekarskiej, pacjent zostanie o tym poinformowany. Portal usprawni też teleporady, czyli konsultacje z lekarzem bez wychodzenia z domu. Pacjenci ZLO mają obecnie możliwość uczestniczenia w konsultacjach online prowadzonych przez lekarzy bądź inny personel medyczny. Jeżeli lekarz podejmie decyzję o konieczności wystawienia skierowania na dodatkowe badania, to także będzie to można wykonać zdalnie. Wyniki z niektórych badań trafiają prosto do kartoteki pacjenta i mogą zostać omówione z pacjentem także podczas konsultacji online.

Teleporady, udzielane obecnie w wielu placówkach służby zdrowia, w tym także w ZLO mają wiele zalet. W obecnej sytuacji ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa i ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych. Skracają czas oczekiwania na wizytę u lekarza i

rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna. Podczas teleporady można otrzymać zalecenia, e-zwolnienie, e-receptę, sugestię bezpośredniej wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność. By w pełni korzystać z udogodnień telemedycyny, należy założyć konto na ogólnopolskiej platformie IKP (Internetowe Konto Pacjenta). Dzięki kontu IKP można otrzymać kod do e-recepty za pośrednictwem SMS-a lub drogą mailową. Jeżeli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta, wówczas lekarz podaje pacjentowi przez telefon czterocyfrowy kod e-recepty wraz z informacją o przepisanych lekach oraz ich dawkowaniu. Kod e-recepty wystarczy podać w aptece, wraz z numerem PESEL lub przekazać osobie bliskiej, która wykupi leki.

Korzystając z Internetowego Konta Pacjenta, rodzice zyskują dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18 roku życia, w tym e-recept. Dane dzieci widoczne są automatycznie na koncie tego rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia w ZUS. Dziecko, po ukończeniu 16 lat, ma możliwość wglądu w swoje konto, ale nie może samodzielnie podejmować decyzji w sprawie swojego zdrowia. Podobnie jest w przypadku dostępu do danych medycznych bliskich osób, które mogą nas upoważnić do wglądu w ich konta. Dzięki temu można włączyć powiadomienia o wystawionych receptach dla osób bliskich (np. rodziców czy dziadków). Wówczas e-recepta przyjdzie od razu w postaci SMS-a na numer telefonu osoby upoważnionej lub w pliku PDF na adres e-mail. Znając kod recepty i PESEL osoby bliskiej będzie móżna wykupić jej leki.

Zespół Lecznictwa Otwartego nie zapomina też o seniorach, którzy mogą nie chcieć korzystać z komputera i internetu. Dla nich cały czas funkcjonuje rejestracja telefoniczna pod numerem (32) 616 34 79. – Nasi pracownicy zapewnią Państwu wsparcie nie tylko w zakresie rejestracji do lekarza, ale zaproponują najdogodniejszą formę kontaktu z personelem medycznym, dostosowaną do bieżących Państwa potrzeb – zapewnia ZLO.

W czasie pandemii warto ograniczyć kontakty ze służbą zdrowia do minimum i nie dokładać jeszcze medykom niepotrzebnej pracy. Gdy jednak już potrzebujemy pomocy – korzystajmy z dobrodziejstw telemedycyny. To ułatwi znacznie pracę służbie zdrowia i przy okazji pomoże nam uchronić się przed niepotrzebnym wychodzeniem z domu, a tym samym ograniczy szansę zarażania groźnym koronawirusem.

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top