Biznes - inwestycje

Kolej Plus dotrze także do Jaworzna?

Pomysł reaktywacji przystanku kolejowego tuż przy granicy Jaworzna, na sosnowieckim Jęzorze, zdaje się nabierać bardziej realnych kształtów dzięki programowi Kolej Plus. Gdyby udało się go zrealizować, mieszkańcy miasta zyskaliby dodatkowy sposób transportu w stronę śląskiej aglomeracji.

O rządowym projekcie Kolej Plus mówiło się już od dawna, ale dość długo brakowało konkretów. Tymczasem nieco w cieniu pandemii weszła w życie ustawa, dzięki której mogą powstać nowe połączenia. – Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia – informuje PKP PLK. W ramach programu do 2028 roku wydanych ma zostać aż 6,5 mld złotych. – Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój – wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak się okazuje, także dla Jaworzna rządowy program może być szansą na zyskanie nowego połączenia. Co prawda w ramach remontu linii E30 w Ciężkowicach i Szczakowej będą funkcjonować przystanki kolejowe, ale tuż przy granicy miasta mogłaby powstać jeszcze jedna – łatwo dostępna – alternatywa. Mowa o przystanku na Jęzorze, który ułatwiłby dostęp do kolei. Pomysł, który pojawił się w Jaworznie już kilka lat temu, zdaje się zyskiwać coraz szersze poparcie. Ostatnio Stowarzyszenie Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei „Kolej na Śląsk” opracowało propozycje kilkunastu projektów do realizacji w ramach programu Kolej Plus, które docelowo przyczyniłyby się do poprawy dostępności do transportu kolejowego w województwie śląskim. Jeden z nich dotyczy właśnie budowy nowego przystanku Sosnowiec Jęzor na linii 133.

W przypadku przystanku na Jęzorze największy sens miałoby przeniesienie go do nowej lokalizacji. Przystanek, który praktycznie od 20 lat nie funkcjonuje, znajduje się w lesie i brakuje sensownych połączeń, łączących go z terenami mieszkalnymi zarówno w Sosnowcu, jak i Jaworznie. Znaczniej bardziej logiczne byłoby zlokalizowanie go w pobliżu Designer Outlet Center, gdzie krzyżują się drogi S1 i DK79. Jaworznianie na Jęzor mogliby docierać komunikacją miejską lub samochodami i potem już przesiadać się na pociąg, który szybko – z pominięciem korków – dowoziłby pasażerów do stolicy województwa lub nawet dalej na zachód regionu.

Władze Jaworzna już od dość dawna sugerowały podobne rozwiązanie i szukały partnerów do ewentualnej realizacji przedsięwzięcia. – Wyszliśmy także z inicjatywą poczynienia kroku dalej. Na obrzeżach naszego miasta, ale już po stronie sosnowieckiej mieści się centrum handlowe, które bezpośrednio sąsiaduje z linią kolejową. Gdyby udało się znaleźć partnerów w postaci zarządcy linii kolejowych oraz zarządcy obiektu handlowego, to można byłoby dodatkowe centrum przesiadkowe zlokalizować właśnie w tym miejscu. To sprawiłoby, że możliwości i atrakcyjność podróży pociągiem do centrum aglomeracji i dalej w kierunku zachodnim dla mieszkańców Jaworzna zwiększyłyby się radykalnie – mówił na początku 2018 roku prezydent Paweł Silbert. Miasto poczyniło wtedy pierwsze kroki, by zasygnalizować gotowość do udziału w takim projekcie i spotkało się z pozytywnym odzewem. Z wielu względów takie komunikacyjne rozwiązanie wydaje się coraz bardziej potrzebne. Stale rosnący ruch na drogach sprawia, że drogi w stronę metropolii korkują się coraz mocniej, a wielu jaworznian codziennie traci mnóstwo czasu stojąc w korkach. Prędzej czy później przepustowość dróg w aglomeracji katowickiej osiągnie swój kres i dojazd samochodem stanie się bardzo problematyczny. – Może zdarzyć się tak, że jeżeli drogowe trasy komunikacyjne się zablokują wskutek korków, to nie będzie większego sensu wożenie mieszkańców autobusami do Katowic. Po prostu tego typu komunikacja stanie się mało wydolna i niosąca spore ryzyka. Zdecydowanie większy sens będzie miało wówczas zapewnienie mieszkańcom w jak największym zakresie dostępu do pociągów. Te przecież w korkach nie stoją – dostrzega problem prezydent Silbert.

Kolej ma wiele plusów i dobrze zaprojektowane połączenia mogą zdecydowanie odciążyć drogi i ułatwić życie mieszkańcom. Jaworzno w ostatnich latach było mocno na uboczu kolejowych tras, ale wraz z remontem linii E30 zaczyna się to zmieniać. Niedługo ze Szczakowej i Ciężkowic będzie można sprawnie pociągiem dotrzeć zarówno do Krakowa, jak i Katowic. Nowy przystanek na Jęzorze, który może powstać w ramach programu Kolej Plus, byłby świetnym uzupełnieniem. Główną przeszkodą w realizacji takiego zadania mogą niestety być finanse. W ramach programu samorządy muszą wyłożyć 15 procent wkładu własnego. W obecnej sytuacji, kiedy to z powodu pandemii przychody samorządów drastycznie spadły, może się to okazać zbyt dużym obciążeniem. Czas pokaże, w jakim stopniu realne są pomysły ożywienia kolejowych połączeń w regionie. Na pewno jednak byłaby to ciekawa alternatywa dla zatłoczonych i zakorkowanych dróg w stronę metropolii.

2 komentarze

2 Comments

  1. Pingback: Spotkanie ws. przystanku kolejowego na Jęzorze | Jaworzno

  2. Pingback: Przystanek kolejowy na Jęzorze – spotkanie za nami – extrajaworzno.pl

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze

To Top