Biznes - inwestycje

Autostrada A4 zyska trzeci pas?

Na początku sierpnia premier Mateusz Morawiecki ogłosił rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030. W jego ramach przebudowane zostaną także drogi w okolicy Jaworzna – autostrada A4 oraz droga ekspresowa S1.

Ponad 2500 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu, dokończenie trwających inwestycji, pełna sieć dróg autostrad i dróg ekspresowych – tak w skrócie prezentują się założenia Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. – Pokawałkowana do niedawna Polska, jest coraz lepiej zintegrowana. Po rozbiorach, po komunie, po III RP, dziś przyszedł czas, żeby każdy kawałek Polski ze sobą dobrze skomunikować. Uszczelniliśmy system finansów publicznych i wprowadziliśmy wielkie programy społeczne. A teraz pokazujemy wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie. Dzięki temu będziemy mogli przyciągać inwestorów – mówi premier Mateusz Morawiecki. Przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt inwestycji prezentuje się całkiem imponująco i – o ile uda się go zrealizować – faktycznie może usprawnić komunikację drogową w kraju. Koszt wszystkich prac szacuje się na 292 miliardy złotych.

Autostrada do przebudowy

Głównym celem rządowego programu ma być dokończenie budowy sieci autostrad i dróg ekspresowych, które obecnie są lub niebawem będą w realizacji. Jedną z dróg, które czeka spora zmiana jest autostrada A4 przebiegająca także przez Jaworzno. Już wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała, że w przyszłości powstanie trzeci pas autostrady. Teraz potwierdziło to także Ministerstwo Infrastruktury. Całe zadanie nie będzie jednak proste, a budowa trzeciego pasa nie zacznie się wcześniej niż w 2025 roku – jest bowiem uzależniona od innych czynników. Autostrada A4 jest najdłuższą i przy okazji najbardziej obciążoną trasą szybkiego ruchu w całym kraju. Trzeci pas najprawdopodobniej nie powstanie na jej całej długości, ale na odcinku od węzła Krzyżowa na Dolnym Śląsku do Tarnowa. GDDKiA przyznaje, że to kiedy rozpoczną się prace, zależne będzie od ukończenia innych inwestycji. Przede wszystkim najpierw ukończona musi zostać obwodnica Krakowa i droga S7 od stolicy Małopolski do granicy z województwem świętokrzyskim. Niezależnie od tego najbliższe lata mają być wykorzystane do przygotowania projektu i stosownej dokumentacji.

Odcinkiem autostrady przebiegającym między Śląskiem a Małopolską zarządza obecnie Stalexport. Koncesjonariusz praktycznie na okrągło prowadzi remonty na autostradzie i praktycznie zawsze trzeba liczyć się z utrudnieniami i zwężeniami na trasie. Zresztą obecnie prace toczą się także na terenie Jaworzna. Na łącznicach węzła Jeleń, a także na ul. Dąb trwa wymiana nawierzchni. W rejonie węzła, o którego otwarcie bezskutecznie przez lata walczyło Jaworzno, zmieniono organizację ruchu i wyznaczone zostały trasy objazdów. Do września zamknięta będzie łącznica węzła Jeleń relacji Katowice-Jaworzno. Do końca koncesji pozostało już stosunkowo niewiele czasu – wygaśnie ona bowiem w 2027 roku. Już w ubiegłym roku prezes Stalexport Autostrada Małopolska Emil Wąsacz sugerował, że spółka byłaby chętna do wybudowania trzeciego pasa. W zamian jednak stawiałaby jeden zasadniczy warunek – przedłużenie koncesji. To miałoby zrekompensować jej koszty budowy. Rząd na razie – przynajmniej oficjalnie – nie prowadzi takich rozmów ze Stalexportem. – Nie wiem, jakie zamiary ma koncesjonariusz. Być może ma też plany związane z rozbudową. Jeżeli byłaby taka rozbudowa założona, trzeba się zastanowić nad tym, jak w przyszłości widzimy funkcję autostrady między Krakowem a Katowicami – mówił na antenie Radia Kraków minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Nie jest jednak wykluczone, że taki wariant będzie rozważany. Innym pomysłem byłoby przekazanie po upływie koncesji zarządu nad autostradą GDDKiA. Mogłoby to opóźnić samą budowę, ale być może w dłuższej perspektywie byłoby korzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia użytkowników autostrady. Obecny koncesjonariusz często bowiem wzbudza złe emocje, a niektóre decyzje – jak chociażby brak zgody na otwarcie węzła w Jeleniu – wywołują duże kontrowersje.

Warto tutaj odnotować, poza trzecim pasem na autostradzie A4 do 2030 roku powstać mają także nowe węzły – Kraków Balice i Kraków Południe. W pobliżu Jaworzna prace toczyć się będą także na budowie drogi S1 na odcinkach Pyrzowice – Kosztowy i Kosztowy – Bielsko-Biała.

Tekst pochodzi z gazety: EXTRA 18-2021

Najnowsze

To Top