Z miasta

Jaworzno testuje wodorowy autobus

PKM Jaworzno od wielu lat stawia na innowacje, wprowadza ciekawe rozwiązania dla pasażerów i testuje nowoczesny tabor. Jaworznianie korzystają już niemal wyłącznie z autobusów elektrycznych, ale wciąż poszukiwane są kolejne ciekawe i ekologiczne alternatywy. W marcu w mieście trwać będą testy autobusu Solaris Urbino 12 Hydrogen, który jest napędzany wodorem.

W środę (2 marca) na zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie można było podziwiać nowy pojazd – Solaris Urbino 12 Hydrogen, który właśnie rozpoczyna swoje testy. W jego prezentacji uczestniczyli m.in. Prezydent Miasta Jaworzna Paweł Silbert, Prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Zbigniew Nosal, Wiceprezes Solaris Bus&Coach Petros Spinaris oraz Prezes Air Products w Polsce Jacek Cichosz.

Wodorowe testy

Autobusy napędzane wodorem coraz częściej wymieniane są przez ekspertów, jako ciekawa alternatywa dla transportu publicznego. Wodór jest dostępny i przyjazny dla środowiska, a technologia umożliwia jego skuteczne wykorzystanie. Cena wodoru będzie spadać, efektywność ogniw będzie rosła, a wraz z tym spadnie koszt zakupu i eksploatacji autobusów wodorowych. PKM Jaworzno śledzi trendy i chętnie sprawdza nowe rozwiązania. Dlatego też jaworznicki przewoźnik zdecydował się na to, by w mieście przetestować wodorowy autobus. Od 2 do 31 marca w Jaworznie prowadzone są intensywne testy najnowszej technologii napędu pojazdów. Wszystko to dzięki współpracy z firmą Solaris, która jest największym w regionie producentem autobusów, a także dostawcą wodoru firmą Air Products. Solaris Urbino 12 Hydrogen, bo taki właśnie model jest testowany w Jaworznie, skierowany zostanie do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich w Jaworznie łączących największe osiedla mieszkaniowe. Podczas testów planowane jest użytkowanie autobusu przez cały dzień, 7 dni w tygodniu, przede wszystkim na liniach nr 303 i 307. Każdy kto będzie chciał na własnej skórze przekonać się, jak się jeździ wodorowym autobusem, będzie dość łatwo mógł go zlokalizować. Informacja o obsłudze danego kursu autobusem wodorowym pojawi się w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej, a na stronie jaworzno.kiedyprzyjedzie.pl autobus zostanie oznaczony specjalną ikonką. Celem testów jest wskazanie faktycznego zużycia wodoru w warunkach intensywnej eksploatacji z pasażerami oraz oszacowanie częstotliwości i czasu tankowania. Sprawdzone zostanie także zachowanie pojazdu w warunkach niskiej temperatury, gdyż nadal kursy poranne i nocne realizowane są w temperaturze poniżej zera. Testy wskażą czy technologia ta może zostać w przyszłości zastosowana jako kolejny etap rozwoju w pełni ekologicznego transportu publicznego. W przyszłości wodorowe autobusy – jeżeli testy potwierdzą ich przydatność na drogach – być może na stałe trafią do eksploatacji także w Jaworznie.

Jaworzno stolicą elektromobilności

Testy wodorowego autobusu akurat w Jaworznie nie są niczym zaskakującym. Miasto od lat uchodzi za krajowego lidera elektromobilności i chętnie testuje nowe ekologiczne rozwiązania. PKM Jaworzno jako pierwszy w Polsce operator transportu publicznego już w 2015 roku zakupił pierwszy autobus elektryczny. Po niespełna siedmiu latach już niemal cała jaworznicka flota jest elektryczna. Obecnie PKM dysponuje 44 pojazdami zeroemisyjnymi, a w najbliższych miesiącach dołączy do nich kolejne sześć. Do tego rozbudowana została cała infrastruktura do ładowania pojazdów. Jaworznickie elektryki mogą ładować baterie nie tylko na zajezdni, ale także podczas postojów na najważniejszych węzłach. PKM krok po kroku odchodzi od tradycyjnych autobusów spalinowych i coraz rzadziej można je spotkać na ulicach. Jak zapowiada spółka, takie autobusy będą kursowały tylko w szczytach komunikacyjnych w dni robocze i jako pojazdy rezerwowe w czasie wykonywania niezbędnych napraw serwisowych w elektrobusach.

Jaworznickie elektryki produkuje firma Solaris, która jest uznanym i cenionym producentem autobusów i sprzedaje je także za granicami kraju. PKM chętnie wprowadza liczne nowinki. W miejskich autobusach można korzystać z gniazd ładowania USB i z Wi-Fi, skutecznie wprowadzono także bezgotówkowe systemy płacenia za przejazd. Pojedynczy elektrobus każdego dnia w Jaworznie może pokonywać nawet łącznie 400 km trasy, a rocznie dochodzi do nawet 100 000 km. Jaworznickie autobusy elektryczne przejechały już w sumie ponad 11 mln km udowadniając, że przy odpowiednim zaplanowaniu pojemności baterii trakcyjnych oraz liczby punktów do ładowania, autobus elektryczny może efektywnie zastąpić w eksploatacji pojazdy spalinowe. Czy autobusy wodorowe będą je kiedyś w przyszłości w stanie zastąpić? Przekonamy się zapewne za kilka lat. Na pewno warto testować nowe rozwiązania i dobrze, że to właśnie w naszym mieście realizacja testów jest możliwa.

Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna:

– Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego. Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług. Ponad 80 proc. mieszkańców korzysta z przejazdów autobusami, a 88 proc. pozytywnie ocenia wprowadzenie i rozwój floty pojazdów elektrycznych.

Zbigniew Nosal, Prezes PKM Jaworzno:

– Pierwszy autobus elektryczny w naszym Przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi.

Foto: UM Jaworzno

Najnowsze

To Top