Z miasta

Mieszkańcy wypowiedzieli się o Kociej

Od kilku miesięcy w mieście prowadzone są konsultacje społeczne w ramach projektu „Jaworzno w dyskusji”. Jednym z tematów poruszanych podczas nich jest przyszłość ulicy Sienkiewicza, czyli popularnej Kociej. Urzędnicy przedstawili wyniki ankiety, w której mieszkańcy wyrazili swoje zdanie w tej sprawie.

Ulica Sienkiewicza, która znajduje się w ścisłym centrum miasta, przez ostatnie dekady była główną ulicą handlową w mieście i tętniła życiem. Czasy jednak nieco się zmieniły, wizerunek popularnej Kociej coraz bardziej odstaje już od miejskich standardów, a szczególnie popołudniami świeci ona pustkami. Kocia na pewno potrzebuje jakichś zmian, tak by mogła stać się ulicą handlową z prawdziwego zdarzenia – nowoczesną i aktywną. Stąd też pojawił się pomysł, by debatę o tej właśnie ulicy poddać konsultacjom społecznym.

W maju i czerwcu na stronach internetowych Urzędu Miejskiego pojawiła się ankieta, w której mieszkańcy mogli wypowiedzieć się na temat Kociej i handlu targowego w Śródmieściu. Cieszyła się ona sporym zainteresowaniem. – W ankiecie wzięło udział 821 osób, za co bardzo dziękujemy-Badanie ankietowe pozwoliło nam poznać zdanie jaworznian w temacie przyszłości tzw. ulicy Kociej i posłuży do ustalenia założeń przyszłych zmian w tym rejonie – mówi lider tego projektu Małgorzata Nowacka-Wysogląd, kierownik Referatu Zagospodarowania Przestrzennego w Wydziale Urbanistyki i Architektury.

Kocia oczyma mieszkańców

Ankieta przyniosła sporo ciekawych danych dotyczących ulicy Sienkiewicza. Ankietowani często odwiedzają Kocią – najwięcej osób pojawia się tam co najmniej raz lub dwa razy w tygodniu (28,1 proc.). Kolejną grupą są odwiedzający Kocią kilka razy w miesiącu (23,8 proc.). Ankietowani na ulicę Sienkiewicza docierają samochodem (42,8 proc.), autobusem (17,2 proc.) lub innym pojazdem (2,9 proc.). Sporo osób, bo 34,3 proc. dociera też pieszo. Zakupy na Kociej robi 75,6 proc. ankietowanych. Mieszkańcy najczęściej kupują tam żywność (63,8 proc.), odzież (4,5 proc.), inne artykuły (3,8 proc.) oraz artykuły przemysłowe (3,5 proc.). Najwyżej ocenianym powodem robienia zakupów w tym miejscu jest zadowalający wybór towaru (27,3 proc.), szybkość robienia zakupów (26,2 proc.) oraz bezpośredni kontakt ze sprzedającym (25,6 proc.).

Największym minusem ulicy Sienkiewicza okazuje się brak usystematyzowanej i spójnej architektury, na co wskazało 42,1 proc. ankietowanych. Ankietowanym przeszkadza również oddalenie od parkingów i konieczność noszenia zakupów (40,1 proc.), niski standard lokali handlowych i usługowych (38,7 proc.) oraz narażenie na złe warunki pogodowe (37,6 proc.).

Ankietowani w większości (63,6 proc.) uważają, że dobrze działająca ul. Sienkiewicza mogłaby być konkurencją dla zakupów w supermarketach, Internecie czy spędzania czasu w galerii handlowej. Handel uliczny, z którym Kocia jest kojarzona, powinien wciąż funkcjonować zdaniem aż 82,9 proc. ankietowanych. Równocześnie jednak 71,4 proc. respondentów chciałoby, żeby miasto uregulowało zasady handlu ulicznego w tym rejonie.

Dla ankietowanych ul. Sienkiewicza powinna być wielofunkcyjną przestrzenią usługową z handlem ulicznym w części lub w wyznaczonych godzinach (32,4 proc.). Dla 16,2 proc. ankietowanych Kocia powinna być przede wszystkim tętniącą życiem przestrzenią. Tylko 4 proc. chce, by to miejsce było elegancką ulicą handlową z markowymi sklepami. Zdaniem ankietowanych w godzinach popołudniowych na ul. Sienkiewicza powinna działać różnorodna gastronomia (68,3 proc.) oraz powinny być dostępne miejsca wypoczynku i rekreacji (52,4 proc.). Najbardziej wyczekiwanymi pomysłami, które mogłyby uatrakcyjnić ul. Sienkiewicza, są okazjonalne lub tematyczne jarmarki (56,9 proc.), ujednolicone stanowiska handlowe (50,1 proc.) oraz zieleń (48,7 proc.). Co ciekawe, 55,1 proc. ankietowanych chciałaby zmiany nazwy ul. Sienkiewicza na ul. Kocia.

Ankieta pokazała wiele ciekawych zależności i jest dobrym punktem wyjścia do dalszych konsultacji. W ramach projektu „Jaworzno w dyskusji”, oprócz badania oczekiwań mieszkańców, prowadzone są także rozmowy i dyskusje z właścicielami posesji, najemcami i przedsiębiorcami handlującymi na Kociej. Każdy mieszkaniec może wyrazić swoją opinię dotyczącą przyszłości ul. Sienkiewicza pod adresem mailowym: kocia@um.jaworzno.pl. Jak zapowiada Urząd Miejski, kolejnym etapem prac zespołu konsultacyjnego będzie przygotowanie proponowanych kierunków zmian w tej przestrzeni i podanie ich pod ponowną dyskusję społeczną.

Tekst z gazety: EXTRA 13-2022

Najnowsze

To Top