Biznes - inwestycje

Kolej Plus – Nowy kolejowy odcinek w Jaworznie

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił zwiększenie budżetu w ramach programu Kolej Plus. Jedno z 34 zadań, które zostały wybrane do realizacji, będzie prowadzone także na terenie Jaworzna, gdzie powstanie nowa łącznica kolejowa i przystanek na Sosinie.

Kolej Plus to jeden z ciekawszych projektów infrastrukturalnych prowadzonych w naszym kraju. Jego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Ostatnio rząd zdecydował się zwiększyć środki przeznaczone na jego realizację aż do kwoty 11 miliardów złotych. 85 procent kosztów zadań pokryte będzie z tych środków, resztę zaś pokryją samorządy. Poznaliśmy też już listę projektów, które zostaną wykonane w najbliższych latach.

Pociągiem przez Sosinę

Do realizacji w ramach programu Kolej Plus zakwalifikowały się w sumie 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach. Z tego aż siedem zadań zostanie zrealizowanych w województwie śląskim, a cztery w małopolskim. Projekt, który będzie realizowany na terenie Jaworzna, jest zadaniem małopolskim i ma poprawić połączenie między Olkuszem a Krakowem. Od kilku tygodni na tej trasie kursują regularnie pociągi, ale sam przejazd trwa dość długo, a trasa jest nieco problematyczna. Nowe połączenie ma to zmienić, a skorzystają na tym także jaworznianie.

Głównym elementem całego projektu jest budowa nowej łącznicy kolejowej między liniami 133 i 156 na odcinku Borowa Górka – Pieczyska. To pozwoliłoby pociągom z Olkusza pomijać Szczakową i skrócić czas dojazdu do Krakowa. Dodatkowo między Szczakową a Ciężkowicami w pobliżu Zalewu Sosina miałby powstać nowy przystanek kolejowy. Dla Olkusza takie rozwiązanie ma być jedynym sensownym wariantem połączenia ze stolicą województwa. Cały projekt na zlecenie władz województwa przygotowała firma Infra Centrum Doradztwa.

Według wstępnych założeń na trasie ma kursować siedem par bezpośrednich pociągów dziennie. Mają to być pociągi przyspieszone, obsługujące stacje w Olkuszu, Bukownie, Jaworznie, Trzebini, Krzeszowicach i Krakowie. Nowy przystanek na Sosinie powinien zwiększyć dostępność tego miejsca, szczególnie dla mieszkańców okolicznych miejscowości. W konsultacjach nad projektem uczestniczyli także przedstawiciele władz Jaworzna, którzy zgłaszali swoje uwagi.

Strona jaworznicka chciałaby, żeby pociągi zatrzymywały się nie tylko na Sosinie, ale też na przystanku w Ciężkowicach, który w przyszłości może stać się istotnym węzłem komunikacyjnym. Jaworzno zainteresowane jest także budową bezkolizyjnego przejścia nad lub pod ulicą Malczewskiego, oraz utworzeniem podziemnego przejścia w rejonie nowego przystanku kolejowego, zarówno pod torami, jak i ulicą Bukowską.

Teraz gdy projekt został pozytywnie oceniony i otrzymał dofinansowanie, będą mogły ruszyć prace przygotowawcze, podczas których wszystkie szczegóły zostaną ustalone. Samo zadanie wydaje się bardzo ciekawe i jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to powinno zostać zrealizowane do 2028 roku.

Tekst z gazety: EXTRA 8-2022

Najnowsze

To Top